UPDATE: V létě 2017 jsme přešli z Basecampu 2 na novou verzi, Basecamp 3, dle toho je článek lehce upraven.
Tentokrát nejde o tip o pro každého, ale výhradně pro uživatele systému Basecamp[1]. Za tu dobu, co v Melvilovi coby vyznavači práce na dálku používáme Basecamp, jsme našli více způsobů, jak práci s ním ještě více zpřehlednit či zpříjemnit a rádi se o ně podělíme. Jednotlivé tipy uvádím coby prostý seznam, protože nemá smysl jít do podrobností – berte nebo nechejte být.
Hlavní stránka našeho BC3:
Jak používáme projekty v Basecampu
- obecně: každá námi připravovaná kniha je jeden projekt, jehož název vždy začíná KNIHA název knihy např. KNIHA Život samá pohroma; UPDATE: nyní přidáváme před název knihy i předpokládaný měsíc vydání knihy a emotikon knihy, abychom na první pohled odlišili projekty knih od jiných projektů, a usnadnili vyhledávání
- používáme také některé „centrální“, společné projekty, které označujeme tak, že mají na začátku zavináč, aby se v seznamu řadily na začátek; typicky: @Marketing, @Provoz, @Interní, @Centrála a další. UPDATE: namísto zavináče používáme emoji :)
- poslední zmíněný projekt stojí za zmínku: takzvaná @Centrála je vlastně taková nástěnka, kde umísťujeme „celopodnikové“ zprávy a výzvy, jsou v něm i všichni dlouhodobí externisté, hlásíme tam plánované dovolené apod. – ale taky pozvánky na pařbu, večírek, přivitání nového kolegy, oznámení výsledků za loňský rok apod.
- zjistili jsme také, že děláme nejvíce chyb, když je kniha těsně před uvedením na trh; v tomto období je potřeba zprocesovat desítky mikroúkolů od obsluhy dílčích kanálů marketingu po důsledné kontroly knihy a obálky před tiskem – pro tyto účely, aby se na nic nezapomnělo, používáme tzv. checklisty, tedy kontrolní seznamy úkolů; problém ovšem je, že checklisty nelze v nové verzi Basecampu uložit jako šablony, musejí se vždy vkládat znovu, bod po bodu… anebo ne? Ne!!:
- předpřipravené checklisty do projektu vkládáme již při založení (jsou uložené v šabloně projektu)
- obecně vzato ale s přiřazováním termínů a úkolů šetříme – lidé to stejně nijak zvlášť nepoužívají, neboť mají svůj vlastní systém agendy.
Jak jsme vylepšili komunikaci
Zavalení emaily je v dnešní době jeden z největších neduhů našich životů. Basecamp tomu z principu předchází, ale přesto jde jen o stroj a udělá přesně to, co mu my lidé poručíme. Proto jsme vymysleli dvě pravidla, jejichž dodržování vede k minimalizaci zbytečné komunikace.
Jak víte, Basecamp může odeslat v rámci diskuse email určeným adresátům, kterých se odesílaná zpráva týká (odesilatel volí tyto adresáty).
Dvě pravidla pro zprávy:
- Abychom se nezahltili, interně jsme zavedli pravidlo, že do diskuse nesmí být zatažen (obeslán) nikdo, koho se zpráva netýká – a toto pravidlo relativně přísně vymáháme i tehdy, kdy se vlákno diskuse zpočátku dané osoby týkalo – prostě každá nová zpráva musí jít jen na ty, kterých se týká.
- Při odesílání zprávy určené více adresátům je povinností odesilatele zvýraznit tučně (ctrl-B / cmd-B) jméno adresáta v textu všude v textu tam, kde odesiatel od adresáta žádá nějakou akci či reakci. Použití tučného písma pro jiné účely je v celém Basecampu zakázáno. UPDATE: v Basecampu 3 přibyla možnost „menšnutí“ (mention, zmínky) pomocí zavináče @jméno, která nutnost ztučnění nahradila a navíc automaticky upozorní zmíněnou osobu, že ji někdo zmínil. Jediná nevýhoda: křestní jméno použité ve vložené zmínce osoby nelze skloňovat. Čili věta pak vypadá například takto: „Rád bych poprosil @Radek a @Vendula, aby udělali...“
Kombinace těchto dvou pravidel se v průběhu let ukázala být jako vysoce efektivní: když obdržíte mail z Basecampu, tak téměř stoprocentně víte, že: 1. je v něm něco, co se vás týká; 2. po otevření jediným pohledem najdete část zprávy, která se týká právě vás. Louskání zbytečností se tak zkracuje na totální minimum – a funguje to i zpětně při rychlém vizuálním procházení diskuse.
Basecamp (zvláště ve verzi 3) je opravdu skvělý systém, ale není samozřejmě pro každého. Jiná řešení přinášejí zase jiné výhody, v drtivé většině také další funkce. My se pro Basecamp rozhodli proto, že víc nepotřebujeme. Nechceme někoho učit další a další funkce, chceme naopak nové kolegy a externisty bez vysvětlování rychle vtáhnout do rozjetého vlaku a řešit podstatu věci. A na to je BC ideální. Máte-li k němu nějaké dotazy, pište je níže v diskusi.
Basecamp je skvělý a hlavně velmi jednoduchý systém pro řízení projektů od firmy Basecamp. Tvůrci Basecampu jsou také autory bestsellerů Restart a Práce na dálku vydaných nakladatelstvím Jan Melvil Publishing. ↩︎